2013.09.12.
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY
Iskolasegítő munkacsoport
Meggyőző kommunikáció, hatékony ismeretátadás a pedagógus-diák folyamatban az intézményen belül, a társintézmények és a szakmák között
mottó: Nem lehet nem kommunikálni!
Az előadás vázlata
Az iskola mint a szociálpszichológia terepe
Az iskolai kommunikáció vizsgálata
A pedagógus hivatás-személyisége
Tanár-diák kommunikáció
Konfliktusok a kommunikációban
Az iskola szervezeti kultúrája
Pedagógus lelki egészsége
Pszichoterápiás fogalmak azonosítása az oktatási-nevelési folyamatban
Intézmények közötti kommunikáció
Mit adhat a pszichológia a pedagógiának?
1. Az iskola mint a szociálpszichológia terepe
Miller: kommunikációs paradigma
Von Bertalanffy: rendszerszemlélet
Az üzenet tartalma, kontextus
Küldő és befogadó
Mitől lesz eredményes a kommunikáció?
2. Az iskolai kommunikáció vizsgálata
Mérei-féle szociometria
Kurt Lewin: mezőelmélet
Bandura: szociális tanulás
Kelman: szociális befolyásolás
Goffman: szerep és személyiség
3. A pedagógus hivatás-személyisége
A kiváló tanár személyiségprofilja (Amerikai Oktatási Tanács vizsgálata 1992)
pályaválasztásának előzményei
pályamotivációja
kollegiális kapcsolatai
önjellemzése
iskolán kívüli élete
Alapvonások
Felelősség-teljesség
Emberszeretet
Jó kommunikáció
Empátia
Szaktudás
Önismeret
A tanári befolyásolás forrásai
Jutalmazó erő
Kényszerítő erő
Legitim erő
Vonatkoztatási erő
Szakértői erő
A tanár mint vezető – vezetési stílusuk és osztályszerkezet összefüggései
4. Tanár-diák kommunikáció
A szocializáció folyamatai
Közvetlen tanítás
Jutalmazás és büntetés
Megfigyeléses tanulás
A modell-kiválasztás okai
A büntetéstől való félelem
Másodlagos megerősítés
Félelem a szeretet elvesztésétől
Vikariáló megerősítés
Státusirigység
Szociális dominancia
hasonlóság
5. Konfliktusok a kommunikációban
A konfliktusok szintjei
Intrapszichés konfliktusok
Interperszonális konfliktusok
Társadalmi konfliktusok
Az iskolai konfliktusok okai, forrásai
Érdek-, szükséglet- és célkonfliktusok
Strukturális konfliktusok
Értékkonfliktusok
Viszonykonfliktusok
Az iskolai stressz hatása mindezek kialakulására és megoldására
6. Az iskola szervezeti kultúrája
Fengler: a tanárokkal szembeni elvárások és tanárszerepek
A tanulók elvárásai: tanítás, gondoskodás, vezetés, irányítás, barátság » szakember, tanácsadó, apa, példakép, barát
A szülők elvárásai: tanítás, nevelés, tanácsadás, lelkisegítség » szakember, szövetséges, segítő, tehermentesítő
A kollégák elvárásai: részvétel, támogatás, szolidaritás » barát, segítőtárs, küzdőtárs
A felettes elvárásai: minden feladat megoldása, a vezető munkájának tehermentesítése, lojalitás, az iskola legitimálása » a szervező, detektív, gondnok, örök munkaerő, imázsgondozó, tudósító
A nyilvánosság elvárásai: oktatás, kiválasztás, tanácsadás, alkalmazkodás, értékmegőrzés » bíró, szaktanácsadó, nevelő, terapeuta
7. A pedagógus lelki egészsége
A kiégéshez vezető szervezeti okok
A problematikus diákok nagy aránya
Hierarchikus, bürokratikus iskolarendszer
Definiálatlan feladatok és kompetenciák
Rossz csoportklíma
Szerepzavarral küzdő szülők
Merev iskolavezetés
Korlátozott előrejutási lehetőségek
A kiégés megelőzése
Szervezetdiagnosztika és szervezetépítés
A minőségbiztosítás gyakorlati átültetése
Esetmegbeszélő csoportok
Külső szupervízió
Iskolapszichológus
8. Pszichoterápiás fogalmak azonosítása az oktatási-nevelési folyamatban
Elhárító mechanizmusok
áttétel-átvitel
Viszontátvitel
Projektív identifikáció
A személyiség, mint munkaeszköz
9. Intézmények közötti kommunikáció
Információ-áramlás és információ-torzulás
A jelző rendszer hatékonysága
Tanácsadó kontra pedagógusok
Orvosi szemlélet kontra pedagógiai megközelítés
Ki az esetgazda?
Az esetátadás buktatója
10. Mit adhat a pszichológia a pedagógiának?
A pszichológiai készségek javítása pedagógusoknál » növekvő hatékonyság
Szupervíziós csoport, rendszeres értekezletek, nyílt napok » jobb közérzet
Szervezetfejlesztés » jobb munkahelyi klíma