2015.04.23.
„ELTÉRŐ FEJLŐDÉS”
A PMPSZ Gyáli Tagintézményének VI. szakmai konferenciája
Egészség – Betegség – Krízis
Az egészség nem a betegség hiánya
Az átlagostól eltérő sok emberben erős szorongásokat indít el
Caplan krízis-fogalma: hirtelen, váratlan, nem bejósolható esemény; amelynek hosszú távú kihatása lehet életünkre (diagnózis-közlés)
Böszörményi – Nagy Iván: A család, mint rendszer homeosztatikus működésre törekszik
Szorongások, félelmek, hiedelmek a szülők fejében
Javítható – fejleszthető?
Lesz-e valaha olyan, mint a szomszéd kisfiú?
Mit rontottunk el?
Korán/későn jöttünk?
Miért nem szólt senki, hogy baj van?
A diagnózisra adott reakciók
Ki és mikor mondja ki a diagnózist?
Kübler – Ross-féle szakaszok:
Tagadás
Elszigeteltség
Harag
Alku
Depresszió
Elfogadás
Szakszolgálathoz érkező esetek
Korai fejlesztési igény
Érzelmi sérülés
Mozgáskoordinációs elmaradás
Beszédértési/észlelési zavar
Komplex tanulási probléma
Poszttraumás állapot
Elhanyagolás
Nehézségek a közös munkában
„Eddig nem fordították le a szakvéleményt”
Mi küldjük tovább, „nem a mi kompetenciánk”
Hosszú, közös munkára kell elköteleződni
Áttolt kontrollt jelensége (kontrolláljuk azt, amit lehet)
Hol vannak a határaink?
Egy kis pszichológia
Kötődéselméletek
Anyai fantáziák vs. valóság
Rendszerszemlélet (a nehéz gyermek hatása a dinamikára)
Mi lesz a párral?
A szülő is csak ember
Apák és testvérek magányossága
A tágabb család „csalódottsága”
A szakember kompetenciái
Tudás
Empátia
Élettapasztalat
Elfogadó és megértő attitűd
Megtartó szerep
Aktivitás, gyakorlatiasság
Életigenlés
Tipikus „segítői” hibák
Maga ezért a felelős
Én majd meggyógyítom
Nem tudom, mit kéne tenni, tessék továbbmenni
A férje meg hol van?
Miért csak most tetszettek jönni?
Foglalkozzon az egészséges gyerekével
Szülők és szakemberek
Játszmák a szülők és a szakemberek között
Közösen kitűzött célok
Szerepcsere gondolatban
Reális jövőkép
Hasonló értékrend és filozófia
Támogató szülőcsoportok
Pszichoedukáció, viselkedés-terápiás tréning
A megsegítés alapelvei szakszolgálatnál
Komplex, integratív látásmód
Szakma és terápiás módszer
Pszichológiai, edukatív
Nyitottság, befogadókészség, team-munka
Burn-out prevenció
Egyénileg
Folyamatos önmonitorozás
Esetmegbeszélő csoport, szupervízió
3R: rekreáció – relaxáció – relationship
Reális célok, eredmények kitűzése: autonómia, kontroll-érzés tudatosítása
Munkahelyi szinten
Főképp a vezető személyisége csökkentheti
Fontosság érzése
Dicséretek
Szakmai terhelés szabályozása
Jobrotáció
Time-management