• 1
  • 2
  • 3
  • 4

Információ kontra kommunikáció - Indulatátvitel a folyamatban

2013.09.12.

Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY
Iskolasegítő munkacsoport

Meggyőző kommunikáció, hatékony ismeretátadás a pedagógus-diák folyamatban az intézményen belül, a társintézmények és a szakmák között

mottó: Nem lehet nem kommunikálni!

Az előadás vázlata

  1. Az iskola mint a szociálpszichológia terepe

  2. Az iskolai kommunikáció vizsgálata

  3. A pedagógus hivatás-személyisége

  4. Tanár-diák kommunikáció

  5. Konfliktusok a kommunikációban

  6. Az iskola szervezeti kultúrája

  7. Pedagógus lelki egészsége

  8. Pszichoterápiás fogalmak azonosítása az oktatási-nevelési folyamatban

  9. Intézmények közötti kommunikáció

  10. Mit adhat a pszichológia a pedagógiának?

1. Az iskola mint a szociálpszichológia terepe

  • Miller: kommunikációs paradigma

  • Von Bertalanffy: rendszerszemlélet

  • Az üzenet tartalma, kontextus

  • Küldő és befogadó

  • Mitől lesz eredményes a kommunikáció?

2. Az iskolai kommunikáció vizsgálata

  • Mérei-féle szociometria

  • Kurt Lewin: mezőelmélet

  • Bandura: szociális tanulás

  • Kelman: szociális befolyásolás

  • Goffman: szerep és személyiség

3. A pedagógus hivatás-személyisége

A kiváló tanár személyiségprofilja (Amerikai Oktatási Tanács vizsgálata 1992)

  • pályaválasztásának előzményei

  • pályamotivációja

  • kollegiális kapcsolatai

  • önjellemzése

  • iskolán kívüli élete

Alapvonások

  • Felelősség-teljesség

  • Emberszeretet

  • Jó kommunikáció

  • Empátia

  • Szaktudás

  • Önismeret

A tanári befolyásolás forrásai

  • Jutalmazó erő

  • Kényszerítő erő

  • Legitim erő

  • Vonatkoztatási erő

  • Szakértői erő

A tanár mint vezető – vezetési stílusuk és osztályszerkezet összefüggései

4. Tanár-diák kommunikáció

A szocializáció folyamatai

  • Közvetlen tanítás

  • Jutalmazás és büntetés

  • Megfigyeléses tanulás

A modell-kiválasztás okai

  • A büntetéstől való félelem

  • Másodlagos megerősítés

  • Félelem a szeretet elvesztésétől

  • Vikariáló megerősítés

  • Státusirigység

  • Szociális dominancia

  • hasonlóság

5. Konfliktusok a kommunikációban

A konfliktusok szintjei

  • Intrapszichés konfliktusok

  • Interperszonális konfliktusok

  • Társadalmi konfliktusok

Az iskolai konfliktusok okai, forrásai

  • Érdek-, szükséglet- és célkonfliktusok

  • Strukturális konfliktusok

  • Értékkonfliktusok

  • Viszonykonfliktusok

Az iskolai stressz hatása mindezek kialakulására és megoldására

6. Az iskola szervezeti kultúrája

Fengler: a tanárokkal szembeni elvárások és tanárszerepek

  • A tanulók elvárásai: tanítás, gondoskodás, vezetés, irányítás, barátság » szakember, tanácsadó, apa, példakép, barát

  • A szülők elvárásai: tanítás, nevelés, tanácsadás, lelkisegítség » szakember, szövetséges, segítő, tehermentesítő

  • A kollégák elvárásai: részvétel, támogatás, szolidaritás » barát, segítőtárs, küzdőtárs

  • A felettes elvárásai: minden feladat megoldása, a vezető munkájának tehermentesítése, lojalitás, az iskola legitimálása » a szervező, detektív, gondnok, örök munkaerő, imázsgondozó, tudósító

  • A nyilvánosság elvárásai: oktatás, kiválasztás, tanácsadás, alkalmazkodás, értékmegőrzés » bíró, szaktanácsadó, nevelő, terapeuta

7. A pedagógus lelki egészsége

A kiégéshez vezető szervezeti okok

  • A problematikus diákok nagy aránya

  • Hierarchikus, bürokratikus iskolarendszer

  • Definiálatlan feladatok és kompetenciák

  • Rossz csoportklíma

  • Szerepzavarral küzdő szülők

  • Merev iskolavezetés

  • Korlátozott előrejutási lehetőségek

A kiégés megelőzése

  • Szervezetdiagnosztika és szervezetépítés

  • A minőségbiztosítás gyakorlati átültetése

  • Esetmegbeszélő csoportok

  • Külső szupervízió

  • Iskolapszichológus

8. Pszichoterápiás fogalmak azonosítása az oktatási-nevelési folyamatban

  • Elhárító mechanizmusok

  • áttétel-átvitel

  • Viszontátvitel

  • Projektív identifikáció

A személyiség, mint munkaeszköz

9. Intézmények közötti kommunikáció

  • Információ-áramlás és információ-torzulás

  • A jelző rendszer hatékonysága

  • Tanácsadó kontra pedagógusok

  • Orvosi szemlélet kontra pedagógiai megközelítés

  • Ki az esetgazda?

  • Az esetátadás buktatója

10. Mit adhat a pszichológia a pedagógiának?

  • A pszichológiai készségek javítása pedagógusoknál » növekvő hatékonyság

  • Szupervíziós csoport, rendszeres értekezletek, nyílt napok » jobb közérzet

  • Szervezetfejlesztés » jobb munkahelyi klíma 

vissza

Hozzászólások

Esettanulmányaim

Enni vagy nem lenni?

Barangolások a bulimia …

Fényes Heroin

Esettanulmányomban egy multiszimptómás tünetekkel …

Kamasz-panasz

Problémás serdülő diagnosztikája és terápiája a …

Kapcsolat

Konzultációs helyszínek

2360 Gyál, Széchenyi u. 30.

1136 Budapest, Pannónia u. 25.

Terápiás helyszín

1136 Budapest, Pannónia u. 25.

Telefon

(30) 446 3559

E-mail

tabitsarolta@gmail.com

Rólam mondták

Juci, 31 éves kozmetikus

"Szkeptikus voltam minden pszichológussal és terápiás módszerrel. Párom ultimátumot adott, vagy felhagyok a "szenvedéssel" és felnövök, vagy új társat keres. Pár hét után már alig vártam, hogy mehessek, mert Sarolta lett a legfőbb bizalmasom. Egy év alatt sok mindent feltártunk, és ami a legfontosabb: az esküvőmre készülök. Köszönöm! Nekem megérte!!" 

Katalin, 44 éves óvónő

"Sarolta nagyon sokat segített abban, hogy fel tudjam dolgozni a családtagjaim elvesztése miatt érzett fájdalmamat és megengedjem magamnak újra a reményt, a vidámságot; az állandó önmarcangolás helyett a jövőbe vetett bizalmat..." 

György, 57 éves állatorvos

"A terápiában kicsit újra gyermek lehettem és a szeretetteli, oldott légkörben azt a figyelmet tapasztalhattam meg, mint drága szüleim társaságában.  Jól esett az időutazás, sok könny, nevetés és a végén egy kis "újjászületés". Kár, hogy nem korábban kezdtem el. Sok szorongós-mélabús évet megspórolhattam volna." 

Gábor, 55 éves vállalkozó

"Egy végzetesnek hitt betegség teljesen padlóra küldött. Az orvosok mellett az ő Simonton-terápiája és végigvezetése a gyógyulásom állomásain segített a legtöbbet. Még ma sem hiszem el, hogy itt vagyok..." 

Sámuel, 36 éves hitoktató

"Az én terápiámban az volt a legjobb, hogy nem akarta megváltoztetni az értékrendem, az ízlésem, a hitem (bevallom, eleinte féltem ettől) és úgy fogadott el, mint a lelkipásztor az ő megtévedt bárányát - csak hallgatott, terelgetett és gondolkodásra késztetett; az életem mozaikcserepeinek összeillesztésére."